NECESSITATS EDUCATIVES ESPECÍFIQUES:
Durant els últims anys el terme de NEE ha pres diferents nomenclatures i s´ha utilitzat per a englobar a diferents tipologies d´alumnes: necessitats educatives especials, necessitats educatives específiques, alumnes amb discapacitats, alumnes nouvinguts, alumnes amb situació socio-econòmica desafavorida, etc. Potser, a la fi, el terme més apropiat seria : Atenció a la diversitat.- Què entenem per NEE?
Amb aquest terme ens referim al conjunt de materials (professionals, materials, d´ubicació, d´atenció a l´entorn, etc) que cal utilitzar per a l´educació d´alumnes que per diferents raons, temporalment o de manera permanent, no estan en condicions d´evolucionar cap a l´autonomia personal i la integració social amb els medis que habitualment estan a disposició de l´escola (Warnok,1978)
Aquest terme pretén no “etiquetar” als alumnes exclusivament per la seva “deficiència” sinó per la globalitat de la seva persona, les seves possibilitats, l´entorn en el que es troba, etc. O siga que ens demana que no sols ens conformem en dir que un alumne és síndrome de down, autista o qualsevol altra dèficit, sinó que li posem “noms i cognoms” que especifiquem quines necessitats educatives especials hi té, que hi necessita per a que el seu desenvolupament siga en igualtat d´oportunitats amb els altres.
En aquest sentit el terme es refereix a alumnes amb NEE de manera temporal o permanent. Per exemple un nen que hi segueixi un tractament d´un càncer pot ser un nen amb NEE durant un període temporal de temps per a deixar-lo de ser en quant que els efectes del tractament hagin finalitzar, o no si aquest tractament no l´implica deixar el seu ritme normal de classes
També amb la definició d´aquest concepte es vol veure la presència d´alumnes amb NEE al grup classe com UNA OPORTUNITAT EDUCATIVA QUE BENEFICIA A LA TOTALITAT DEL GRUP, més que com un inconvenient. O sigui que la flexibilitat, amplitud i varietat de propostes que haurem de realitzar impliquin i beneficien a la totalitat del grup i no hi vagin dirigides exclusivament a l´alumne amb NEE.
Aquest terme pretén no “etiquetar” als alumnes exclusivament per la seva “deficiència” sinó per la globalitat de la seva persona, les seves possibilitats, l´entorn en el que es troba, etc. O siga que ens demana que no sols ens conformem en dir que un alumne és síndrome de down, autista o qualsevol altra dèficit, sinó que li posem “noms i cognoms” que especifiquem quines necessitats educatives especials hi té, que hi necessita per a que el seu desenvolupament siga en igualtat d´oportunitats amb els altres.
En aquest sentit el terme es refereix a alumnes amb NEE de manera temporal o permanent. Per exemple un nen que hi segueixi un tractament d´un càncer pot ser un nen amb NEE durant un període temporal de temps per a deixar-lo de ser en quant que els efectes del tractament hagin finalitzar, o no si aquest tractament no l´implica deixar el seu ritme normal de classes
També amb la definició d´aquest concepte es vol veure la presència d´alumnes amb NEE al grup classe com UNA OPORTUNITAT EDUCATIVA QUE BENEFICIA A LA TOTALITAT DEL GRUP, més que com un inconvenient. O sigui que la flexibilitat, amplitud i varietat de propostes que haurem de realitzar impliquin i beneficien a la totalitat del grup i no hi vagin dirigides exclusivament a l´alumne amb NEE.
- Adaptacions i Modificacions curriculars
Són adaptacions curriculars individualitzades el conjunt de precisions i canvis que es realitzen en els components del currículum del centre o en la programació, per a l´alumne o l´alumna, per tal d´ajustar la resposta educativa a les seves necessitats educatives específiques i què amb caràcter general s´elaboraran a l´inici de cadascun dels cicles.
Les adaptacions del procés d´ensenyament-aprenentatge que no impliquen modificacions d´elements prescriptius del currículum establert les elaborarà i aplicarà el mateix centre amb relació al seu currículum i la programació de cada cicle.
Quan s´haja exhaurit les possibilitats d´adaptació que ofereix el currículum i el procés de desplegament, es podran sol•licitar modificacions dels seus elements prescriptius.
Les adaptacions del procés d´ensenyament-aprenentatge que no impliquen modificacions d´elements prescriptius del currículum establert les elaborarà i aplicarà el mateix centre amb relació al seu currículum i la programació de cada cicle.
Quan s´haja exhaurit les possibilitats d´adaptació que ofereix el currículum i el procés de desplegament, es podran sol•licitar modificacions dels seus elements prescriptius.
Hola Jessica!
ResponderEliminarM'agrada molt el teu blog, i l'entrada sobre les NEE em pareix molt interessant!